Följ Elitfönster

Renoveringar svenskarnas nya make-over – Ny rapport avslöjar hur renoveringar påverkar våra liv

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2014 09:00 CEST

Svenskarnas hem speglar deras personligheter och för många kan en renovering av hemmet bli som en personlig make-over. En av fyra säger sig ha blivit en ny människa av den senaste renoveringen. Ännu fler, 39 procent, menar att det är beroendeframkallande att renovera.  Det är några av slutsatserna i rapporten ”Renovera hemma – himmel eller helvete?”, framtagen av Kairos Future på uppdrag av Inwido, Europas största leverantör av fönster och dörrar.

I undersökningen har 2639 personer i Sverige, Norge, Danmark och Finland tillfrågats om sin syn på renoveringar och sitt förhållande till hantverkare. 1053 av deltagarna var svenskar. Rapporten omfattar dessutom en kvalitativ del med intervjuer och fältstudier av hantverkare.

Renoveringar gör fyra av tio beroende
Närmare fyra av tio svenskar (39 %) i undersökningen instämmer i påståendet att ”renoveringar är beroendeframkallande, har man gjort en upptäcker man att man behöver göra fler”. Svenskar är också mer entusiastiska än sina nordiska grannar inför tanken på att renovera. 53 procent uppger att de skulle bli exalterade av en större renovering och ännu fler (64 %) tycker också att deras senaste renovering var rolig. Snittet för övriga Norden är avsevärt lägre (47 %).

Att vi renoverar som aldrig förr innebär dock inte att alla nordiska hem är prickfria. 35 % av våra fönster och ytterdörrar är nämligen äldre än 20 år. Samtidigt är just ett fönsterbyte den enskilda renoveringsinsats som ger bäst värdehöjning i förhållande till hur avancerat det är. Nya fönster ger därmed mest lön för mödan, före till exempel att måla om utvändigt eller att sätta nytt kakel i köket.

– Resultaten visar tydligt att det finns en stor och outnyttjad förbättringspotential i de nordiska hemmen. För den som vill göra underverk med både bostadens värde och elräkningen är ett fönsterbyte en både enkel och smärtfri väg, säger Håkan Jeppsson, koncernchef för Inwido.

Tre av fyra kvinnor: Hemmet speglar personligheten
Glöm det gamla uttrycket ”ögonen är själens spegel” – det är hemmet som vi anser bäst reflekterar svenskarnas personligheter. Så många som 74 procent av de svenska kvinnorna i rapporten menar att hemmet i hög grad speglar människors identitet och personlighet, och skillnaden är därmed markant gentemot männen (57 %).

Tack vare denna starka koppling mellan hem och person kan en renovering samtidigt nästan liknas vid en individuell make-over – en chans att stöpa om sin personlighet. Var fjärde svensk (25 %) anser att de blev en ny människa av sin senaste renovering. Fler kvinnor instämmer i påståendet (28 % jämfört med 22 % av männen). Att hemmet så starkt är förknippat med den egna personen får dock konsekvenser när renoveringen inte går som man tänkt. 14 procent menade att deras senaste stora renovering var lika stressande som en livskris.

Rapporten bekräftar också en av slutsatserna från Elitfönsters och Kairos Futures rapport ”Big dreams – small spaces” från 2012 – att svenskarna i större utsträckning än sina nordiska grannar tror att folk i deras omgivning imponeras av ett fint hem. Siffran är 57 procent i Sverige och 59 % i Norge. De mer svårimponerade invånarna i Finland (36 %) och Danmark (38 %) drar ner det nordiska snittet till 49 procent.

Och vi vill gärna imponera på andra även i sociala medier. Hashtaggen ”renovera” hade fram till slutet av mars 2014 använts i drygt 5500 inlägg på fototjänsten Instagram.

Hantverkares rykte oförtjänt dåligt
Rapporten avslöjar också att många svenskar verkar ha en fördomsfull inställning till hantverkare.

Endast 36 procent uppger att de litar på hantverkare som yrkesgrupp. Snäppet fler, 37 procent, uppger att de skulle vara nervösa inför att anlita en hantverkare för en renovering. Som yrkesgrupp är det bara journalister, managementkonsulter och bilmekaniker som är sämre sedda (bäst anseende har sjuksköterskor). Sämst är hantverkarnas rykte i landets större städer, där endast 25 procent svarar att de litar på hantverkare, jämfört med 41 procent bland landsbygdsborna.

Samtidigt kan rapporten visa att verkligheten inte stämmer med förhandsuppfattningarna. Svenskarna är nämligen väldigt nöjda med sin senast anlitade hantverkare – nästan 8 av 10 (77 %) menar att hantverkaren gjorde ett bra eller utmärkt jobb. Mest nöjda är personer mellan 60 och 79 år (84 %).

Svenskar går oftare än sina nordiska grannar på personlig rekommendation när de letar hantverkare. Andelen är 43 procent i Sverige, snittet i Norden är 36 procent.  Av de som regelbundet anlitar en hantverkare uppger nästan alla, 93 procent, att de litar på honom eller henne.

Ladda ner rapporten genom att klicka på "Relaterat / Dokument" längst ner på sidan. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonna Opitz, Inwido

Jonna.opitz@inwido.se

Tel: 072-211 90 10

eller

Anna Hansson, GolinHarris

anna.hansson@golinharris.se

Tel: 070-924 87 16

Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien, Österrike och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, Outline, Hemmafönster, Diplomat, SnickarPer, Hajom, Erafönster, KPK, Tiivi, Pihla och Lyssand. Inwido har ca 3100 anställda och omsatte under 2013 cirka 4,3 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.se

Bifogade filer

PDF-dokument