Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Stark renoveringsvilja bland villaägare i Sverige

43 procent av Sveriges villaägare funderar på att renovera sitt hus inom det närmaste året. Det framgår av en undersökning som fönster- och dörrföretaget Inwido tagit fram. ”Vår bedömning är att de förändrade ROT-reglerna och de nya amorteringskraven kortsiktigt minskade renoveringsviljan hos konsumenten under 2016. Undersökningen stödjer vår mer positiva syn på renoveringsviljan långsiktigt”, säger Mikael Carleson, VD för Inwido Sverige.

Undersökningsföretaget Novus har på Inwidos uppdrag utfört 1 015 intervjuer med den svenska allmänheten. Nästan hälften av de svarande är villaägare. Bland villaägarna svarar 17 procent ”Ja” på frågan om de planerar en större renovering av bostaden inom det närmaste året. 26 procent svarar ”Ja, troligtvis”. Totalt har alltså fler än fyra av tio villaägare konkreta renoveringsplaner.

- Syftet med undersökningen är att få en temperaturmätare på renoveringsviljan efter de osäkerheter som uppstått sedan ROT-reglerna förändrades och amorteringskravet infördes. Vi såg en nedgång i byggmaterialhandeln i slutet av förra året och branschen har pekat på de nya reglerna som förklaring, säger Mikael Carleson, och fortsätter:

- Vi vill vara försiktiga med tolkningen av sifforna eftersom det är första gången vi gör den här undersökningen och därmed inte har några jämförelsetal. Vi tror dock att regelförändringen haft en dämpande effekt. Att nu mer än fyra av tio villaägare funderar på en större renovering gör att vi menar att det går att se med tillförsikt på marknaden framöver.

Hantverkarna ser enligt undersökningen inte ut att behöva oroa sig för marknadsutvecklingen. 53 procent av dem som planerar att renovera uppger att de tänker anlita hantverkare. Ytterligare 28 procent svarar ”Kanske” på frågan.

Den vanligaste anledningen till renoveringsplanerna är att ”Öka komfort och bekvämlighet”, enligt undersökningen. Sedan följer i rangordning ”Att spara energi”, ”Estetiska skäl” samt ”Att öka säkerhet och trygghet”.

Undersökningen genomfördes under perioden 19-25 januari 2017.

För mer information:

Mikael Carleson, VD, Inwido Sverige

+46 (0)72 222 33 31

mikael.carleson@inwido.se

Mariette Lindsjö, Marknads- & Innovationsdirektör Inwido Sverige

+46 (0)70 00 20 114

mariette.lindsjo@inwido.se

Ämnen

Kategorier


Inwido Sverige är en del av Inwidokoncernen, som är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande leverantörerna av dörrar. Inwido Sverige marknadsför starka varumärken som bland annat Elitfönster, Hajom, SnickarPer, Hemmafönster, Diplomat, Outline och ERA fönster. Inwido Sverige omsatte cirka 2,1 miljarder kronor under 2016 och har cirka 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Vetlanda och produktionen sker vid åtta fabriker vid fem orter; Lenhovda, Vetlanda, Hånger, Hajom och Väröbacka. Läs mer på www.inwido.se

Kontakter

Anna Maria Lingmerth

Anna Maria Lingmerth

Presskontakt Marknadschef 073-960 89 07

Om Elitfönster

Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 950 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2022 en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.

Elitfönster
Brogårdsgatan 1
57438 Vetlanda
Sverige