Gå direkt till innehåll
Elitfönster presenterar årets hetaste fönstertrender

Pressmeddelande -

Elitfönster presenterar årets hetaste fönstertrender

Våren är här och många är i färd med att städa bort vintern för att få plats med nytt. En del är på jakt efter nya fönster och för tillverkaren Elitfönster i Småland är det uppenbart att de senaste årens trend kommer att hålla i sig även i år.
– Hållbarhet! Väldigt mycket handlar om hållbarhet – både när det gäller själva fönstret, men även förmågan att isolera huset utan att kompromissa med ljusinsläppet, säger Andreas Ehn, produktchef på Elitfönster.

Fönster är inget som byts ofta, men när det väl är dags läggs ofta mycket tid och funderingar på beslutet. Under de senaste åren har några trender blivit tydliga för de som arbetar i branschen och den småländska fönsterleverantören Elitfönster beskriver hur de flesta kundernas önskelistor ser ut under 2022.

Mycket ljusinsläpp
Öppna, ljusa ytor har varit trendigt under lång tid och anledningarna är många. Naturligt ljus minskar behovet av att ha lampor igång under dagarna och får oss dessutom att må bättre. Det finns många studier som visar att vi både blir gladare och får mer energi av att låta våra hem bada i solljus.
– Stora glasytor har varit populärt under väldigt många år. Vi lever i ett relativt mörkt klimat och ljuset blir väldigt viktigt för oss på vintern. Idag finns det fönster som är så välisolerade att en stor yta med glas inte behöver öka driftkostnaden för fastigheten särskilt mycket, säger Andreas Ehn.

Svart, grått och kyligt vitt
Historiskt sett har de flesta fönsterkarmar varit vita, men under de senaste åren har färger som svart och grått stigit i popularitet. Den första april introducerar Elitfönster nya standardiserade kulörer, mörkgrå och svarta, till insidan av fönsterna.
– Mörkare färger har gått väldigt starkt under de senaste åren och så lär det fortsätta även om vitt fortfarande är vanligast. Men där ser vi att den gräddvita nyansen som har varit populär länge tappar för en kallare variant av vitt, säger Andreas Ehn.

Närproducerat
För att inte slita på miljön genom långa transporter väljer allt fler färg som har framställts lokalt framför den som har färdats långväga. Hos Elitfönster har detta varit en tydlig trend under flera år och företaget har därför arbetat aktivt för att så material, däribland färg, som möjligt ska produceras i Småland.
– De flesta av våra underleverantörer verkar i nära anslutning till vår fabrik i Vetlanda. Det är ett medvetet val för att minimera transportbehovet. Genom att minska distanserna har vi också möjlighet att erbjuda väldigt snabba leveranser, säger Andreas Ehn.

Aluminiumklädda fönster
De flesta som köper fönster idag vill helst slippa återkommande renoveringsarbeten och det har bidragit till att många väljer aluminiumbeklädda fönster och altandörrar. Trenden har pågått länge och har blivit tydligare under de senaste åren.
– Många efterfrågar bekymmersfritt ägande och vill inte behöva hålla koll på om fönsterna håller på att slitas ut. Då är aluminium är ett mycket bra material eftersom det håller väldigt länge och inte kräver något underhåll alls, säger Andreas Ehn och fortsätter:
– Vi samarbetar med en lokal leverantör, Hydro, och kan erbjuda aluminium med väldigt låg miljöpåverkan. Inom kort kommer vi dessutom att införa REDUXA på hela vårt sortiment, vilket kommer att göra det ännu hållbarare.

Läs mer om Elitfönster och företagets erbjudande här.

Ämnen


Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med nästan 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 1000 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2020 en omsättning på 1,8 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.


Presskontakt

Elitfönster AB

Elitfönster AB

Presskontakt Måndag- fredag 07.30.16-30 (lunch 12-13) Tel: 010 - 451 40 00

Relaterat innehåll

Om Elitfönster

Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med nästan 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 1000 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2021 en omsättning på 2 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.