Gå direkt till innehåll
Rapport från Inwido och Kairos Future om svenskar och renovering: Svenskar vill bli kompis med hantverkaren – Men tv-snickaren varnar för att lägga sig i arbetet

Pressmeddelande -

Rapport från Inwido och Kairos Future om svenskar och renovering: Svenskar vill bli kompis med hantverkaren – Men tv-snickaren varnar för att lägga sig i arbetet

Svenskarna renoverar som aldrig förr och hantverkarna får allt större betydelse i våra liv. Var tredje person anser att en bra kontakt med hantverkaren är helt avgörande för en bra renovering och över hälften försöker hålla dem på gott humör med fika, visar Inwidos rapport ”Renovera hemma – himmel eller helvete?”.

– Relationen mellan kund och hantverkare präglas ofta av misstänksamhet, så det gäller att anstränga sig från båda håll, säger tv-snickaren Björn Christiernsson, som delar med sig av sina bästa tips – och varningar –för en smidig renoveringsprocess.

Rapporten ”Renovera hemma – himmel eller helvete?” som är framtagen av Kairos Future på uppdrag av Inwido, Europas största leverantör av fönster och dörrar, visar att svenskar värderar den sociala kontakten med hantverkare högt. För svensken är det till exempel viktigare att ha en bra personlig kontakt med hantverkaren än att tidsplanen hålls. Var tredje svensk (32 %) menar att den personliga kontakten är avgörande för ett bra resultat, jämfört med det nordiska snittet på 28 procent.

Björn Christiernsson, snickare och känd från tv-programmet ”Äntligen Hemma”, bekräftar bilden:

– Det är viktigt att det funkar mellan hantverkare och kund. Om vi har en bra dialog och kommer överens om lösningar så blir slutresultatet bättre, säger Björn Christiernsson.

Trots att många månar om relationen brister det ofta i kommunikationen mellan hantverkare och kunder.

– Ett vanligt misstag är att kunder inte är tillräckligt tydliga med vad de vill ha gjort och på vilket sätt. Samtidigt måste hantverkare bli bättre på att ställa frågor, många av oss är dåliga på det.

Kaffet spelar central roll

I försöken att bygga en bra kontakt spelar kaffet en central roll, visar rapporten. Över hälften av svenskarna, 53 procent, uppger att de brukar anstränga sig genom att bjuda hantverkaren på fika. Äldre personer bjuder oftare på fika än yngre, och sannolikheten att hantverkaren ska välkomnas med en kopp nybryggt är även högre på landsbygden än i storstan.

– Bjud gärna på kaffe, det är bra. Men att fika för mycket kan skapa problem för hantverkaren om det sinkar arbetet. Vem ska betala för de långa kafferasterna? Det är en känslig grej, säger Björn Christiernsson.

Många vill hjälpa till

Män tror i högre utsträckning än kvinnor att hantverkaren uppskattar en informell kontakt, och så många som 58 procent av männen tror dessutom att hantverkaren uppskattar om man hjälper till med renoveringen, till exempel genom att bära tunga saker. Det går dock en fin linje mellan att bli kompis med sin hantverkare och att lägga sig i jobbet för mycket.

Hantverkare är proffs på renoveringar – ändå menar så många som 20 procent av svenskarna att det är helt avgörande att de själva tar aktivt del i renoveringen för att slutresultatet ska bli bra. Men Björn Christiernsson varnar för att lägga sig i arbetet alltför mycket eftersom det kan skada relationen.

– Många kunder övervakar hantverkarna under hela arbetsdagen, det är ganska vanligt. De skyller på att de vill ”lära sig hur man gör”, men den bortförklaringen går vi inte på. Det är givetvis ett stressmoment, känslan av att man blir uttittad.

”Mammalediga är bra byggledare”

Överlag upplever Björn Christiernsson att det är lättare att kommunicera med kvinnor än med män.

– Det är enklare att arbeta för kvinnor, de är bättre på att precisera slutmålet och hänger inte upp sig på detaljer i tillvägagångssättet, vilket skapar en större frihet hos hantverkaren. Mammalediga kvinnor är duktiga byggledare, de har koll på läget och vet hur de vill ha det. Männen är betydligt mer intresserade av hur saker och ting görs. De lägger sig oftare i vårt arbete.

Om man trots sina ansträngningar misslyckas med att bygga upp en god relation med hantverkaren så rekommenderar Björn Christiernsson att avsluta samarbetet.

– Om man har en haltande relation så bör man lösa den omgående. Och om det inte går så är det lika bra att byta, det är så pass viktiga grejer man håller på med. Låt det inte gå för långt innan ni bryter avtalet och skadorna av en dålig relation blir för stora. Var rak och ha en öppen dialog, säg att du vill jobba med någon annan.

Björn Christiernssons 10 tips för att skapa en god relation med hantverkaren:

·  Var så tydlig som möjligt med dina önskemål. Om det är ett större projekt, skapa gärna ett dokument för varje rum där varje detalj är specificerad.

·  Ha en tät dialog med hantverkaren under hela renoveringsprocessen, i synnerhet kring de estetiska delarna.

·  Stäm av alla inköp du planerar att göra på egen hand. Billiga produkter kan ibland ta tre gånger så lång tid att montera.

·  Om du planerar att delta i renoveringen, t ex genom att städa eller bära grejer, förankra det hos hantverkaren i förväg.

·  Undvik att stå bredvid och ”övervaka” arbetet långa perioder. Det blir ett stressmoment för hantverkaren.

·  Bjud gärna på fika, men tänk på att alltför långa kaffepauser kan sinka arbetet. Vem betalar för fikapauserna?

·  Barn fungerar bra som isbrytare i relationen mellan kunder och hantverkare, men föräldrarna måste ta ansvar för att barnen inte stör arbetet. Att någon står bredvid och frågar ”vad gör du nu?” var femte minut blir jobbigt i längden.

·  Utgå från att hantverkaren kommer att behöva låna din toalett.

·  Respektera att hantverkaren inte vill bli uppringd och prata jobb på fritiden.

·  Var rak och ha en öppen dialog. Om relationen haltar, försök att lösa den omgående. Om det inte går, säg att du vill byta hantverkare eller bryta avtalet helt och hållet.

Om rapporten: Renovera hemma – himmel eller helvete?” är framtagen av Kairos Future på uppdrag av Inwido. I undersökningen har 2639 personer, varav 1053 svenskar, tillfrågats om sin syn på renoveringar och sitt förhållande till hantverkare. Rapporten omfattar dessutom en kvalitativ del med intervjuer och fältstudier av hantverkare.

Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Bolaget marknadsför ett 20-tal varumärken bland annat Elitfönster, Outline, Hemmafönster, Diplomat, SnickarPer, Hajom, Erafönster, KPK, Tiivi, Pihla och Lyssand.

FAKTA Björn Christiernsson:

·  Snickare, driver egen byggfirma sedan 15 år.

·  Medverkar i TV4-programmet ”Äntligen Hemma” sedan 10 år.

·  Driver företag som säljer snickarkläder för barn.

·  Bygger just nu eget hus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonna Opitz, Inwido

Jonna.opitz@inwido.se

Tel: 072-211 90 10

För intervju med Björn Christiernsson, vänligen kontakta:

Anna Hansson, Golin

anna.hansson@golin.com

Tel: 070-924 87 16

Ämnen

Kategorier


Inwido är Europas största leverantör av fönster och dörrar. Bolaget marknadsför ett 20-tal varumärken bland annat Elitfönster, Outline, Hemmafönster, Diplomat, SnickarPer, Hajom, Erafönster, KPK, Tiivi, Pihla och Lyssand.

Kontakter

Anna Maria Lingmerth

Anna Maria Lingmerth

Presskontakt Marknadschef 073-960 89 07

Om Elitfönster

Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 950 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2022 en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.

Elitfönster
Brogårdsgatan 1
57438 Vetlanda
Sverige